Söndag den 5 februari 18:40
Inloggade: 8
Övriga besökare: 72
Namnsdag: Agata och Agda

Annonser: 

Tråden innehåller 45 svar
Samhälle > Aktuella frågor
Svara Tisdag 4 Maj 20:07 2010
Ej inloggad Roisin Dubh
Nationalsången förbjuden på skolavslutningen.

Utmaning:

Vilken/vilka skola gäller detta?

Jag vill verkligen veta. Inga "på en skola här i trakten för tio år sedan..." eller "det säger min brorsas lillasysters kompis" eller liknande. Det är fakta jag är ute efter nu.

Jag har googlat lite på ämnet men har hittills inte hittat några konkreta bevis för att en skola verkligen har förbjudit eleverna att sjunga Du gamla du fria.

Hjälp till att hitta källan! :-)

Första sidan   Föregående sida
Nästa sida   Sista sidan
1   2   3   4 
Svara Onsdag 5 Maj 12:17 2010 Ej inloggad postmodern

Hahaha!!!

Roisin Dubh skrev 2010-05-05 12:12 följande:
http://www.facebook.com/group.php?gid=79106853907&ref=search&sid=728021588.306330850..1

32
Svara Onsdag 5 Maj 12:21 2010 Ej inloggad Roisin Dubh

Jag tror jag ska starta en facebook grupp i protest mot förbudet att bära knätofs på McDonalds.

Inte för att det finns ett sånt förbud och inte för att jag brukar ha knätofs eller ens tycker det är snyggt. Men det får vara NOG nu! Det här med rasism har gått FÖR långt! Så det så!

Typ.

33
1 medlem gillar detta
Svara Onsdag 5 Maj 13:28 2010 Ej inloggad nano
Roisin Dubh skrev 2010-05-05 11:08 följande:
Däremot ett par där man VILL förbjuda sången pga att den suger.

Den gruppen vill jag gå med i Cool

34
Svara Onsdag 5 Maj 14:44 2010 Ej inloggad postmodern
Roisin Dubh skrev 2010-05-05 12:21 följande:
Jag tror jag ska starta en facebook grupp i protest mot förbudet att bära knätofs på McDonalds.

Inte för att det finns ett sånt förbud och inte för att jag brukar ha knätofs eller ens tycker det är snyggt. Men det får vara NOG nu! Det här med rasism har gått FÖR långt! Så det så!

Typ.

Äntligen en som vågar sätta ner foten mot den multiinternationella köttclownens fruktansvärda övergrepp på den "lilla människan"!! Jag går med direkt!Apa

35
Svara Onsdag 5 Maj 15:00 2010 Ej inloggad Roisin Dubh
36
1 medlem gillar detta
Svara Onsdag 5 Maj 16:57 2010 Ej inloggad postmodern

Fantastiskt!Skrattar Jag är med nu!

37
Svara Onsdag 5 Maj 21:56 2010 Ej inloggad Fluffguf
Roisin Dubh skrev 2010-05-05 12:21 följande:

Typ.

Skrattar

38
Svara Lördag 15 Maj 10:30 2010 Ej inloggad Mamsie
Roisin Dubh skrev 2010-05-05 15:00 följande:
"Köttclownen" *dör*

http://www.facebook.com/group.php?gid=114463595258345&ref=mf

I'm in!
:-)

39
Svara Lördag 15 Maj 23:28 2010 Ej inloggad Marma

hm , vet att hjälmsta skolan o Vallentuna (sthlm) inte lät oss sjunga nationalsången på avslutningen för typ 10år sen:-P   vet iofs inte hur det e nu men har man tur har de ändrat sig. Vi frågade om vi fick för vi ville med rektorn sa prompt nej för invadrarnas skull..:-P

40
Svara Lördag 15 Maj 23:30 2010 Ej inloggad Marma
Roisin Dubh skrev 2010-05-05 12:11 följande:
Nån sån finns redan minsann.

Vilket än mer bevisar att på fejjan kan hitta absolut ALLT: Men inte ens där finns några spår av dessa mytiska varelser som påstått att nationalsången är rasistisk.

men så klart nationalsången e rasistikt. Man sjunger ju om sverige :-O

41
Svara Lördag 15 Maj 23:37 2010 Ej inloggad Roisin Dubh
Marma skrev 2010-05-15 23:30 följande:
men så klart nationalsången e rasistikt. Man sjunger ju om sverige

På vilket sätt är det rasistiskt och vem påstår det?

Marma skrev 2010-05-15 23:28 följande:
hm , vet att hjälmsta skolan o Vallentuna (sthlm) inte lät oss sjunga nationalsången på avslutningen för typ 10år sen vet iofs inte hur det e nu men har man tur har de ändrat sig. Vi frågade om vi fick för vi ville med rektorn sa prompt nej för invadrarnas skull..

Pga invandrarna? Det låter jättekonstigt. Pratade du med rektorn personligen och fick denna förklaring eller är det hörsägen?

Men varför sjunga nationalsången på avslutningen? Den bör väl hellre sjungas på nationaldagen. På våra avslutningar sjöng vi "Du blomstertid nu kommer" eller "Idas sommarvisa".

42
Svara Lördag 15 Maj 23:43 2010 Ej inloggad Marma
Roisin Dubh skrev 2010-05-15 23:37 följande:
På vilket sätt är det rasistiskt och vem påstår det?

Pga invandrarna? Det låter jättekonstigt. Pratade du med rektorn personligen och fick denna förklaring eller är det hörsägen?

Men varför sjunga nationalsången på avslutningen? Den bör väl hellre sjungas på nationaldagen. På våra avslutningar sjöng vi "Du blomstertid nu kommer" eller "Idas sommarvisa".

fan vet jag....försökte var lite roligt..:-P  men skulle haft en liten smiley till ;-)

Det var det rektorn sa till oss innan avslutningen i gympasalen typ "vi ska inte sjunga nationalsången för finns de som tar ialla upp för de inte kommer från sverige"   typ nåt sånt sa han..:-P sen fick vi höra det av lärare oxå men de viskade det lite mer diskret att vi inte skulle göra det.  vet inte varför men våran årskull hade fått för oss att vi ville göra det....undrar ifall inte vi hade avslutning i närheten av 6juni då eller nåt. vi sjäng dom oxå...detta var bara nåt typ iallafall min klass o parallelklassen fått för oss att vi ville göra som eftersom sista året eller nåt.

43
Svara Fredag 28 Maj 09:07 2010 Ej inloggad Charlotte
Roisin Dubh skrev 2010-05-04 20:14 följande:
Nu har jag fått ett tips som åtminstone kanske går att kolla upp.

Botvidsgymnasiet i Botkyrka kommun. För snart 20 år sedan.

Fler?

Den skolan gick jag i, men det måste varit efter jag gick ut, oj är det så länge sedan Generad

Förresten, jag gick ut 91, när det enligt artikeln skulle vara, men jag kommer inte ihåg huruvida vi sjöng den eller inte, vi kanske sjöng den ändå av ren protest eller var det kanske Idas sommarvisa Obestämd

44
Svara Fredag 28 Maj 18:27 2010 Ej inloggad Tretton

Vet en skola där de inte sjunger den, men måste ta reda på varför innan jag gapar förbud.... Men skulle inte bli det minsta förvånad om de förbjudit den av luddiga skäl... som vanligt.

45
Första sidan   Föregående sida
Nästa sida   Sista sidan
1   2   3   4 

Dela denna sida på Facebook   Dela denna sida på del.icio.us   Dela denna sida på Digg   Dela denna sida på MySpace   Dela denna sida på Pusha   Dela denna sida på StumbleUpon
Adopterad av "Roisin Dubhs fan club"

Ditt svar:

Annons